Πως κάνουμε επιμέλεια κειμένου copywriting

Πρέπει να είμαι συγγραφέας για να κάνω επιμέλεια κειμένου? Φυσικά και όχι! Σε αυτό το άρθρο, με μερικές κατατοπιστικές οδηγίες θα δούμε πως κάνουμε επιμέλεια κειμένου, χωρίς κάποια φιλολογική εμπειρία. Έτσι θα δείξουμε πως ο καθένας μπορεί να επιμεληθεί το copywriting του και να το κάνει 100% έγκυρο και αξιόπιστο. Ή να επιμεληθεί οποιαδήποτε κείμενα ιστοσελίδας σαν επαγγελματίας. Δεν ξέρεις τι είναι copywriting? Δες αυτό το άρθρο

Τι το ιδιαίτερο έχει η επιμέλεια κειμένου όταν πρόκειται για online κείμενα

Βιβλία, έντυπα περιοδικά, εγκυκλοπαίδειες και άλλα… όλα αυτά έχουν ελάχιστη σχέση με το γραπτό περιεχόμενο όπως αυτό είναι σε μια ιστοσελίδα, σε μια σελίδα social media ή σε ένα blog κλπ.

Ορισμένες φορές, είναι πιο σημαντικό για τον επιμελητή να καταλάβει τις ιδιαιτερότητες της online συγγραφής κειμένου, παρά από συντακτικό, γραμματική και ορθογραφία.

Κάποια βασικά χαρακτηριστικά λοιπόν τα οποία διαφοροποιούν τα κείμενα στο διαδίκτυο από τα υπόλοιπα, είναι τα παρακάτω:
  • Μειωμένη προσοχή του αναγνωστικού κοινού
  • Λέγεται πως σε μια online δημοσίευση έχεις 2 με 3 δευτερόλεπτα να κερδίσεις την προσοχή του χρήστη. Αν δεν του δείξεις κάτι ενδιαφέρον με τρόπο ενδιαφέρον θα προσπεράσει το post σου ανενόχλητος.

    Αλλά ακόμη και αν τον “τραβήξεις” μέσα στο κείμενό σου και κερδίσεις προσωρινά το ενδιαφέρον του, είναι πολύ εύκολο να τον κάνεις να αλλάξει σελίδα. Όταν κάνουμε επιμέλεια κειμένου για τον ιστό, πρέπει κάθε πρόταση να είναι κάτι καινούριο, κάτι νέο, κάτι ενδιαφέρον και ΚΥΡΙΩΣ κάτι ΣΥΝΤΟΜΟ.

    Έστω και μια συμπληρωματική πρόταση να βάλεις, η οποία δεν έχει κάποια συγκεκριμένη ουσία και την έγραψες απλά για να γεμίσεις λίγο κενό, έχεις κάνει τον αναγνώστη να αλλάξει σελίδα. Κυριολεκτικά είναι πανεύκολο να αποσπαστεί η προσοχή του.

    Κάνει διάλειμμα από την δουλειά του, περιμένει το λεωφορείο, περιμένει το παιδί του να σχολάσει και παράλληλα διαβάζει στο κινητό το κείμενό σου, το οποίο πέτυχε κάπου.

    Νομίζεις ότι είσαι σε θέση να του βάζεις μεγάλες προτάσεις (25+ λέξεων), με δυσνόητες έννοιες, περίτεχνες λέξεις και κρυφά νοήματα?

    Και έστω ότι το κάνεις αυτό…

    Νομίζεις ότι με αυτό τον τρόπο θα καταφέρεις να κάνεις πάνω από 20 ανθρώπους όλους κι όλους να διαβάσουν ολόκληρο το κείμενό σου?

  • Άγνωστες, προς τον συγγραφέα, αναγνωστικές δεξιότητες
  • Στο πως κάνουμε επιμέλεια κειμένου παίζει μεγάλο ρόλο το κοινό. Και το κοινό στο διαδίκτυο είναι ακαθόριστο.

    Υπάρχουν πολύ αποτελεσματικές μέθοδοι για να ξεχωρίσεις το ποιός είναι το κοινό σου και να βρεις το λεγόμενο target-audience σου. Ωστόσο, πάντα θα υπάρχει ένας μεγάλος βαθμός άγνοιας ως προς το ποιός τελικά θα είναι αυτός που θα διαβάσει το κείμενό σου.

    Για αυτό και δεν ξέρεις σε τι επίπεδο είναι οι αναγνωστικές ικανότητες αυτού στον οποίο απευθύνεσαι και θα πρέπει αυτό να το λάβουμε υπόψη στο πως κάνουμε επιμέλεια κειμένου.

    Γράφε όσο γίνεται απλά και καθημερινά. Χωρίς να χρησιμοποιείς τα συντακτικά λάθη του προφορικού λόγου, αλλά χωρίς και να το κουράζεις.

    Ακόμη και αν θεωρείς πως το απαιτεί το θέμα, δεν χρειάζεται να επισημοποιείς τον λόγο σου για να κερδίσεις αξιοπιστία. Πίστεψέ με, δεν δουλεύει. Ο αναγνώστης στο διαδίκτυο δίνει μεγαλύτερη αξία στο τι διαβάζεται και κατανοείται πιο εύκολα, παρά στο αν εσύ ξέρεις να εκφράζεσαι με στόμφο.

    Συν τα παραπάνω, δεν μπορείς να ξέρεις αν ο αναγνώστης σου είναι σε επίπεδο να κατανοήσει μια πιο σύνθετη γραφή.

  • Διαφορετικές μέθοδοι σύνταξης
  • Πως κάνουμε επιμέλεια κειμένου στον ιστό? Αυτή η συμβουλή είναι σίγουρα κάτι που πρέπει να λάβεις υπόψη.

    Η online πραγματικότητα έχει πολύ περισσότερες δυνατότητες παρουσίασης και αναπαράστασης του γραπτού σου λόγου από ότι η έντυπη. Το να εμπλουτίσεις ένα κείμενο και να σπάσεις την μονοτονία του έχει πάει πραγματικά σε άλλο επίπεδο.

    Μεταξύ άλλων, μπορείς να χρησιμοποιήσεις:
    • Έντονα γράμματα
    • Πλάγια γράμματα
    • Υπογραμμίσεις
    • Bullets
    • Πίνακες
    • Anchor texts με links
    • Εικόνες
    • Βίντεο
    • Ζωντανά εφέ (πιο δύσκολο)
    • Γραφικά στοιχεία
    • Quotes
    …και δεν είναι μόνο ότι μπορείς να χρησιμοποιήσεις όλες αυτές τις μεθόδους. Είναι ότι, ως κάποιος που κάνει επιμέλεια κειμένου, μπορείς να τις χρησιμοποιήσεις εύκολα και γρήγορα.

    Βλέπεις ένα ασύνδετο σχήμα με ατελείωτες κόμες και λέξεις η μια μετά την άλλη? Σε δευτερόλεπτα το αντικαθιστάς με έναν πίνακα ή μια λίστα με bullets και απευθείας κάνεις το κείμενο πιο ευανάγνωστο.

    Όλοι αυτοί είναι τρόποι που αγαπάει το κοινό γιατί του κάνουν την ανάγνωση πιο παραστατική και λιγότερο βαρετή. Και αφού τους αγαπάει το κοινό, τους αγαπάνε και οι μηχανές αναζήτησης, οπότε βελτιώνεται το SEO σου.

    Να ένα παράδειγμα ιστοσελίδας που χρησιμοποιεί πολλούς διαφορετικούς τρόπους για να σπάσει τη μονοτονία του κειμένου της

    Αλλά στο “πως κάνουμε επιμέλεια κειμένου” υπάρχουν και πιο εξειδικευμένες κατηγορίες.

    Πέρα από τη γενική επιμέλεια κειμένου που έχουμε όταν μιλάμε για online περιεχόμενο, έχουμε και την πιο συγκεκριμένη επιμέλεια. Αυτή που αφορά copywriting. Διαφημιστικά κείμενα δηλαδή.

    Εδώ ισχύει ότι είπαμε παραπάνω + μερικά έξτρα πράγματα.

  • Το κατάλληλο κοινό παίζει μεγαλύτερη σημασία
  • Δεν αρκεί απλά να έχουμε μια εικόνα του ποιο περίπου είναι το κοινό και να γράφουμε απλά για ένα ευρύ φάσμα ανθρώπων. Το λεξιλόγιο, η δομή και το ύφος του κειμένου θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένα στο πολύ συγκεκριμένο κοινό που απευθύνεσαι.
  • Πρέπει η εισαγωγή σου να είναι πολύ δυνατή
  • Εδώ, είναι πιο σημαντικό από πουθενά να κάνεις μια δυνατή εισαγωγή που θα κάνει τον αναγνώστη να νιώσει ότι το κείμενο που ακολουθεί είναι γραμμένο για αυτόν. Πρέπει να θίγει κάποιο πρόβλημα ή κάποια ανάγκη και να το κάνει αυτό σε ελάχιστες λέξεις και με τρόπο που να αφήνει υποσχέσεις για το υπόλοιπο copy.
    • Δεν κάνουμε απερίσκεπτη επιμέλεια κειμένου

    Σε ένα άρθρο ή ένα πιο ελεύθερο κείμενο έχουμε την ευελιξία να πειραματιστούμε. Στο copywriting όμως όλα έχουν σκοπό την πώληση και αυτό είναι ο μόνος γνώμονας που θα πρέπει να έχει κανείς στο νου του όταν πάει να κάνει οποιουδήποτε είδους επεξεργασία σε ένα κείμενο.

    Γιατί κάνεις έντονη αυτή τη λέξη? …Θα κάνει πιο ισχυρό το μήνυμα?

    Γιατί βάζεις την εικόνα εκεί? …Θα κάνει κάτι πιο κατανοητό και έτσι πιο πιθανό να γίνει η αγορά?

    Γιατί έβαλες αυτό το quote? …Θα δώσει αξιοπιστία και έτσι ο αγοραστής θα σε εμπιστευτεί πιο εύκολα? 

    Ολοκληρώνοντας…

    Στη σύγχρονη πραγματικότητα ξεφεύγουμε από την παραδοσιακή επιμέλεια κειμένου και γράφουμε για τον μοντέρνο αναγνώστη του 2023 που θέλει η ζωή του στο διαδίκτυο να είναι όσο το δυνατόν πιο εύκολη.

    Θεωρείς πως το να έχεις τακτικά και τα δικά σου κείμενα επιμελημένα και σωστά διαμορφωμένα είναι κάτι που θα εξοικονομούσε χρόνο και θα ενίσχυε τον επαγγελματισμό σου?

    Στη writelix, δίνουμε έμφαση τόσο στην άριστη φιλολογική επιμέλεια ενός κειμένου, όσο και σε όλους τους χρήσιμους παράγοντες που αναφέραμε παραπάνω.

    Έλα σε επικοινωνία για ένα ποιοτικό αποτέλεσμα για την ιστοσελίδα σου!

    Επικοινωνήστε Μαζί Μας

    Τι είναι η Δημιουργία Περιεχομένου-Writelix.gr
    Αρχική Σελίδα
    Τηλέφωνο
    Ας Συνεργαστούμε