Σε αυτό το άρθρο δεν θα αναφερθούμε σε πληροφορίες που μπορείς να βρεις παντού online όπως το πως να φτιάξεις accounts ή πως να ξεκινήσεις έναν λογαριασμό instagram business. Αυτά στα οποία θα αναφερθούμε είναι οι ουσιαστικές στρατηγικές και η marketing νοοτροπία που θα χρειαστείς για να οδηγήσεις ένα πλάνο social media στην επιτυχία.
Οι συμβουλές που θα μοιραστούμε είναι ιδανικές είτε για κάποιον που παρέχει επαγγελματικά διαχείριση social media στους πελάτες του, είτε για κάποιον που θέλει να ξεκινήσει το social media marketing για τη δική του επιχείρηση.
Τι είναι το πλάνο social media
Πλάνο social media είναι μια οργανωμένη στρατηγική που κατευθύνει τις ενέργειες όλων των λογαριασμών σου στα social media προς τους στόχους marketing της επιχείρησής σου.
Συνήθως εκτελείται από εξειδικευμένη ομάδα και αποτελεί μέρος της στρατηγικής marketing για τα social media σου. Περιλαμβάνει τόσο οργανικές όσο και επί πληρωμή τεχνικές προώθησης social media.
Γιατί χρειάζομαι ένα πλάνο social media?
Πως να δημιουργήσω ένα πλάνο social media που θα μου 10πλασιάσει την απήχηση [ 3 βήματα ]
1. Στόχοι και προετοιμασία
- Θεσμοθέτηση στόχων
- Έρευνα (κοινού, ανταγωνισμού, hashtag κλπ)
Όταν μιλάμε για social media και social media marketing, ως στόχος μεταφράζεται η προσδοκώμενη απήχηση. Το κοινό δηλαδή που θέλεις να προσεγγίσεις, σε νούμερα.
Το κοινό όμως δεν έχει κανένα νόημα αν δεν το κατευθύνεις έξω από τις σελίδες σου στα social. Οπότε στην ουσία, αυτό που στοχεύεις είναι traffic για την ιστοσελίδα ή το eshop σου. Σαν ιδιοκτήτης μιας επιχείρησης, δεν σε νοιάζει ούτε πόσα άτομα θα δουν τα στόρυ σου, ούτε πόσα post είναι καλό να κάνεις την ημέρα. Το μόνο που θα πρέπει να σε νοιάζει είναι πόσα άτομα καθημερινά προσεγγίζουν την ιστοσελίδα σου μέσω των social media.
Και με βάση αυτό το κριτήριο θα πρέπει και να θέσεις τους στόχους σου για το πλάνο social media που πρόκειται να ακολουθήσεις.
Δεν χρειάζεται απαραίτητα να περιορίσεις το νου σου μόνο στα “εφικτά”.
Sky’s the limit.
Στόχευε μεγάλα νούμερα χωρίς ενδοιασμούς και απλά φτάσε όσο πιο κοντά στο στόχο σου μπορείς.
Πέρα από τους στόχους, απαραίτητη είναι και η προετοιμασία.
Η προετοιμασία περιλαμβάνει:1. Την στόχευση κοινού
Πέρα από τον βασικό σου στόχο, το πλάνο social media και γενικά η όλη στρατηγική σου θα πρέπει να βασίζεται και στο κοινό (target-audience) που στοχεύει το brand σου. Για αυτούς έτσι κι αλλιώς ξεκινάς τα social media… αυτούς θέλεις να προσεγγίσεις.
Το target-audience σου είναι πάντα μια συγκεκριμένη ομάδα ανθρώπων. Αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να την ανακαλύψεις και να προσαρμόσεις την στρατηγικη σου σε αυτούς, ώστε να τους κερδίσεις πολύ πιο εύκολα. Μπορείς να προσδιορίσεις το target audience σου μέσω των analytics ή μέσω έρευνας πάνω στους αγοραστές του niche σου.
2. Την επιλογή των κατάλληλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης
Οι χρήστες, χρησιμοποιούν καθημερινά τουλάχιστον 9 social media και φυσικά δεν μπορείς να ξεκινήσεις με όλα μαζί. Αν ξεκινάς από το 0, πρέπει να χτίσεις τουλάχιστον 3 πριν επεκταθείς στα υπόλοιπα.
Οι πιο διαδεδομένες και πιο ασφαλής επιλογές πλέον είναι το Facebook, το Instagram και το TikTok. Μπορείς να ξεκινήσεις με αυτά, καθώς καθημερινά σε κάθε ένα από αυτά τα 3 μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι συγκεντρωμένοι εκατοντάδες εκατομμύρια χρήστες. Αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να τους κερδίσεις την προσοχή.
ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΠΡΟΣΟΧΗ :
Δεν πρέπει να βασίζεις την εισροή κοινού και πιθανών πελατών για την επιχείρησή σου, μόνο από τα social media. Είναι σαν να βάζεις όλα τα αυγά σου στο ίδιο καλάθι. Τα social media είναι πράγματι πολύ σημαντικά και με ένα σωστό πλάνο social media μπορούν να γίνουν πολύ αποτελεσματικά. Αλλά πρέπει να υπάρχει ποικιλομορφία στις πηγές traffic για την επιχείρησή σου.
- Κάθε επιχείρηση θα πρέπει πρώτα να εξασφαλίζει κοινό μέσω του SEO
- Μετά να επεκτείνεται στην οργανική προώθηση μέσω των βασικών social media
- Και στην συνέχεια να επεκτείνεται σε paid ads σε google/youtube και facebook
- Τέλος (και ανάλογα την επιχείρηση) ακολουθεί πειραματισμός με διάφορες άλλες εναλλακτικές όπως affiliate marketing, influencer marketing, τηλεόραση κλπ
2. Στρατηγική περιεχομένου
Τι είναι lead generation funnel?
- Κάποια post θα πρέπει να δίνουν 100% αξία. Να μην πουλάνε τίποτα. Να μην κατευθύνουν στην σελίδα σου. Να μην αναφέρονται στο προϊόν σου. Θα είναι δημοσιεύσεις 100% για τον χρήστη. Δωρεάν, χρήσιμες, ενδιαφέρουσες και καλοφτιαγμένες.
Στόχος τους?
Απλά να κερδίσουν προσοχή για τη σελίδα σου και να την κάνουν να φαίνεται ως ένα μέρος όπου ο κόσμος μπορεί να έρθει και να αποκομίσει χρήσιμες πληροφορίες δωρεάν. - Άλλα post θα πρέπει να είναι εξίσου value-oriented, αλλά με ένα μικρό CTA για like, follow ή subscribe στην σελίδα σου. Θα δώσεις ξανά στο κοινό σου κάτι ενδιαφέρον με αντάλλαγμα το follow τους. Δεν θα πουλάς ούτε εδώ κάτι. Αυτές είναι οι δημοσιεύσεις που σταδιακά θα σου φέρουν ένα ικανοποιητικό κοινό. Πάλι, και για αυτό το είδος post η αλήθεια είναι πως θα δίνεις περισσότερα από όσα θα παίρνεις, αλλά τα οφέλη είναι μακροπρόθεσμα.
- Όλα αυτά για να φτάσουμε στην τρίτη φάση δημοσιεύσεων. Αυτή η οποία θα εστιάζει ξεκάθαρα στο να οδηγήσει το κοινό από τα social media, στην επαγγελματική σου ιστοσελίδα.
- Στο πλάνο social media περιλαμβάνουμε δημοσιεύσεις δωρεάν ενδιαφέρον περιεχομένου τις οποίες δίνουμε στο κοινό, χωρίς κανένα αντάλλαγμα. Στόχος είναι να μας προσέξουν τελείως ξένοι χρήστες και να αναγνωρίσουν την αξία της σελίδας μας ώστε να την έχουν στα υπόψη.
- Μετά περιλαμβάνουμε δημοσιεύσεις με δωρεάν ενδιαφέρον περιεχόμενο, αλλά με CTA για να κάνει κανείς follow τη σελίδα. Στόχος είναι αυτοί που μας έχουν προσέξει να συνεχίζουν να δείχνουν ενδιαφέρον για τη σελίδα μας, αλλά ταυτόχρονα τους επισημάνουμε πως μπορούν να ακολουθήσουν την σελίδα για να έχουν καθημερινά περισσότερη τέτοια αξία.
- Τέλος, αφού συγκεντρώσαμε ακόλουθους στη σελίδα και πλέον γνωρίζουμε πως υπάρχει κοινό που τρέφει μια εμπιστοσύνη στο brand μας, αρχίζουμε να παραπέμπουμε κόσμο στις σελίδες της επιχείρησης από όπου θα γίνει τελικά η πώληση.
…Στο να παρέχεις πάντα κάτι παραπάνω από τον ανταγωνισμό. Η έρευνα του ανταγωνισμού είναι επίσης ένα πολύ σημαντικό κομμάτι στη προετοιμασία σου για το πλάνο social media και αυτό γιατί σου επιτρέπει να δεις τι ανεβάζουν τα brand με τα οποία ανταγωνίζεσαι. Μετά από μια τέτοια έρευνα, αφοσιώσου αποκλειστικά στο να βρεις πως μπορείς να προσφέρεις κάτι πιο χρήσιμο, πιο ποιοτικό, πιο πρακτικό ή πιο ψυχαγωγικό όσων αφορά το περιεχόμενο, από τον ανταγωνισμό σου.
“Γιατί το κοινό να επιλέξει εμένα?” : Αυτή είναι η ερώτηση που θα πρέπει να κυριαρχεί στο μυαλό σου.
3. Παρακολούθηση, επαναπροσδιορισμός και ενίσχυση μέσω διαφημίσεων
Το πλάνο social media είναι μια συνεχής διαδικασία που διαρκεί όσο θα διαρκέσει και το social media marketing που έχεις αποφασίσει να τρέξεις για το brand σου. Για αυτό το λόγο, η στρατηγική που θα θέσεις στην αρχή του πλάνου σου δεν είναι ποτέ αρκετή.
Στην πορεία, το κοινό σου μπορεί να αλλάξει. Το ίδιο και οι τάσεις, οι προτιμήσεις, οι πολιτικές χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, οι περιορισμοί κ.α. Χρειάζεται τακτική ενημέρωση πάνω στο πως κινείται κάθε μέρα η αγορά των social media και πως αλληλεπιδρά το κοινό σου με αυτήν.
Για να παρακολουθείς την δραστηριότητά σου ανάμεσα στους διάφορους social media λογαριασμούς, μπορείς να χρησιμοποιήσεις το:
- Buffer
- Hootsuite
- Facebook page insights (Θα το βρεις στο facebook business page, στο αριστερό μενού)
- Instagram Professional Dashboard.
Στην επιλογή “Get insights”, θα βρεις τις πληροφορίες που χρειάζεσαι.
Κύριοι δείκτες που χρειάζεται να παρακολουθείς:- Πόσους νέους λογαριασμούς προσέγγισες σε διάστημα 30 ημερών
- Τι ηλικιακές ομάδες προσεγγίζει κυρίως ο λογαριασμός σου και τι φύλλο χρηστών
- Ποιές ώρες λαμβάνουν περισσότερη προσοχή οι δημοσιεύσεις σου
- Τι ποσοστό των ακολούθων σου βλέπει τις δημοσιεύσεις σου
- Τι ποσοστό των προβολών σου είναι μη-ακόλουθοι
Μέσα από καθημερινές τέτοιες παρατηρήσεις θα διεξάγεις συμπεράσματα για την στρατηγική σου και το πως τα πηγαίνει ο λογαριασμός σου μέχρι τώρα.
Αφού μετά από εντατικό monitoring προσαρμόσεις το πλάνο social media σου, είναι ώρα να ενισχύσεις την παρουσία σου με paid ads.
Ανάλογα τον κλάδο στον οποίο βρίσκεσαι θα αποφασίσεις αν οι διαφημίσεις σου θα προωθούν απευθείας κάποιο από τα προϊόντα σου ή αν θα εστιάζουν στο να δώσουν ακόμη περισσότερο value με σκοπό να χτίσουν κοινό.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: Είσαι ένας διακοσμητής εσωτερικών χώρων.
- Μπορείς είτε να τρέξεις μια διαφήμιση η οποία απευθείας θα προωθεί την υπηρεσία σου και θα προτείνει κόσμο να έρθει σε επικοινωνία μαζί σου για να κλείσει ένα ραντεβού.
- Είτε να τρέξεις μια διαφήμιση η οποία θα προωθεί ένα σύντομο βίντεο που έχεις φτιάξει πάνω στις “4 must τάσεις Διακόσμησης Σαλονιού για το 2023”. Όπου, για την πρόσβαση στο δωρεάν υλικό σου, ο χρήστης δεν θα πρέπει να αγοράσει, αλλά να σου αφήσει είτε κάποιο στοιχείο επικοινωνίας, είτε να κάνει follow τη σελίδα σου.
Pingback: Συμβουλευτική και life coaching - Sofia Banagi
Pingback: Τι είναι τα social media; | Writelix.gr
Pingback: Πόσο υπεύθυνος είσαι με τον εαυτό σου; - Sofia Banagi
Pingback: Business coaching είτε ηγείσαι του εαυτού σου, είτε μια επιχείρησης! - Sofia Banagi